Päťdesiatnici a stres: Základ je správne dýchanie, pozrite si cvičenia

Dychové cvičenia, vďaka ktorým z vášho života zmizne stres

Pri zadýchaní sa treba najprv poriadne, čo najviac, vydýchnuť, až potom sa zhlboka nadýchnite. (Zdroj: fotolia)

Málo ľudí naozaj vie, ako maximálne a správne využívať účinky dýchania a väčšinou sa nezaujímame ani o mechanizmus dýchania. A pritom prirodzené dýchanie, občas zámerne kontrolované a rytmizované, veľmi priaznivo ovplyvňuje naše fyzické aj duševné zdravie a pozitívne pôsobí proti stresu a na udržiavanie mladosti a sviežich pocitov.

Dýchanie okrem základnej úlohy, ktorú má pri prenose kyslíka, nevyhnutného pre výživu telových buniek a fungovanie celého organizmu, pomáha ešte:

vytvárať rezervné sily a viacnásobne zvýšiť silu pri telesnom cvičení,

zvyšovať odolnosť proti chorobám zvýšiť pľúcnu kapacitu a v dôsledku toho množstvo prijímaného kyslíka,

znižovať nebezpečenstvá vzniku pľúcnych ochorení,

regulovať krvný obeh,

čistiť organizmus od nežiaducich látok v dýchacích cestách,

regulovať nervový systém, zvyšovať sebaovládanie, zmenšovať úzkosť, podporovať uvoľnenie a spánok,

automasážou (t. j. vlastným pohybom svalov prebiehajúcim pri dýchaní) stimulovať vnútorné orgány, najmä pečeň, žalúdok, črevá a srdce.

Správne a účinné dýchanie vedie do určitej miery k spomaľovaniu procesov starnutia a udržiavaniu mladosti. A naopak, zlé dýchanie zvyšuje fyzickú únavu i nervozitu a zaťažuje zásoby životnej energie.

Ako dýchať prirodzene?

Zdravý, šťastný a uvoľnený človek dýcha vždy „z plných pľúc“ – pružne a prirodzene. Ak chceme lepšie dýchať, mali by sme dodržiavať isté zásady:

• Zvyknime si dýchať pomalšie a hlbšie, pokúšajme sa nadychovať a vydychovať rovnako dlho.

• Občas sa v pokoji (nie príliš) nadýchnime, zadržme na niekoľko sekúnd dych, potom vydýchnime. Pred ďalším nadýchnutím chvíľu počkajme, ešte trochu vydýchnime, aj keď máme pocit, že naše pľúca sú už prázdne.

Nenadychujme sa ústami! Nos je dobrá „čistiareň“ vzduchu od nečistôt a prachu a navyše – predtým ako vzduch dôjde do pľúc, v nose sa oteplí a zvlhčí; dýchať ústami znamená vystavovať sa prechladnutiu a infekciám, preto sa snažme dýchať vždy nosom (s výnimkou intenzívneho telesného cvičenia).

Dýchať zhlboka.

• V prípade, že telesné cvičenie predstavuje intenzívnu telesnú námahu a vyžaduje veľa kyslíka (napr. vytrvalostné aktivity), odporúča sa, samozrejme, dýchať viac ústami ako nosom, najmä pre odpor vzduchu, ktorý je totiž dvakrát až trikrát nižší, ako keď sa dýcha nosom.

• Ak sa človek cíti príliš zadýchaný, má sa zhlboka nadýchnuť a vydýchnuť, pretože hlbokým výdychom sa lepšie zbaví oxidu uhličitého. Sústredíme sa na výdych a pokúsime sa ho čo najviac zosilniť: keď sú pľúca úplne vyprázdnené, majú tendenciu prirodzene a viac sa napĺňať.

• Pri rozcvičovaní naťahovaním alebo napínaním svalov dýchame vždy prirodzene. Keď sa skláňame alebo robíme nejaký pohyb, snažme sa vždy vydychovať.

• Pri cvičeniach, pri ktorých musíme sťahovať brušné svaly, vydychujme v priebehu aktívnej fázy, to znamená vo chvíli, keď sťahujeme brucho.

Sústreďme sa najmenej desať minút denne (ak je to možné, tak aj viackrát za deň) na svoje dýchanie. A síce:

pri nadychovaní si skúsme predstaviť, že do nás vstupujú zdravie a citová rovnováha.

pri vydychovaní si zasa skúsme predstaviť, že vyháňame všetko zlé, čo je v nás: choroby, nesprávne myšlienky, napätie, stres.

Nácvik hlbokého dýchania

• Postavíme sa (pokiaľ možno pred zrkadlo, aby sme mali lepšiu kontrolu) s nohami pri sebe a ruky spojíme.

• Potom sa pomaly nadychujeme nosom, ústa sú zavreté, počítame do šesť a pritom zdvíhame lakte čo najvyššie, ramená zostávajú akoby stlačené dolu. Pokúsime sa vnímať, ako vdychovaný vzduch preniká až dozadu, do hĺbky krku.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5363 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5363 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 817
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 679
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 546
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 217
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 625
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 333
  7. Kam do tepla v januári? 2 448
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 223
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 085
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 195

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.

Chýbajúci orgazmus. Prečo môže byť vyvrcholenie problém a čo robiť

Orgazmus nie je pravidlom. Ak chýba dlhodobo, môže ísť o klinický problém.

Za šírenie Čiernej smrti môže človek, hovorí provokatívna štúdia

Morová pandémia zabila v polovici 14. storočia viac než tretinu obyvateľov Európy.

Snažil sa zastaviť svoje kýchnutie, roztrhol si hrdlo

Vzácny prípad ukazuje, prečo by ste nemali zadržiavať kýchanie.

Pamäť je zrejme pozostatkom pradávnej infekcie

Spomienky môžu vznikať vďaka vírusu, ktorý sa správa ako HIV.