SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Päťdesiatnici a stres: Základ je správne dýchanie, pozrite si cvičenia

Dychové cvičenia, vďaka ktorým z vášho života zmizne stres

Pri zadýchaní sa treba najprv poriadne, čo najviac, vydýchnuť, až potom sa zhlboka nadýchnite. Pri zadýchaní sa treba najprv poriadne, čo najviac, vydýchnuť, až potom sa zhlboka nadýchnite. (Zdroj: fotolia)

Málo ľudí naozaj vie, ako maximálne a správne využívať účinky dýchania a väčšinou sa nezaujímame ani o mechanizmus dýchania. A pritom prirodzené dýchanie, občas zámerne kontrolované a rytmizované, veľmi priaznivo ovplyvňuje naše fyzické aj duševné zdravie a pozitívne pôsobí proti stresu a na udržiavanie mladosti a sviežich pocitov.

Dýchanie okrem základnej úlohy, ktorú má pri prenose kyslíka, nevyhnutného pre výživu telových buniek a fungovanie celého organizmu, pomáha ešte:

SkryťVypnúť reklamu

vytvárať rezervné sily a viacnásobne zvýšiť silu pri telesnom cvičení,

zvyšovať odolnosť proti chorobám zvýšiť pľúcnu kapacitu a v dôsledku toho množstvo prijímaného kyslíka,

znižovať nebezpečenstvá vzniku pľúcnych ochorení,

regulovať krvný obeh,

čistiť organizmus od nežiaducich látok v dýchacích cestách,

regulovať nervový systém, zvyšovať sebaovládanie, zmenšovať úzkosť, podporovať uvoľnenie a spánok,

automasážou (t. j. vlastným pohybom svalov prebiehajúcim pri dýchaní) stimulovať vnútorné orgány, najmä pečeň, žalúdok, črevá a srdce.

Správne a účinné dýchanie vedie do určitej miery k spomaľovaniu procesov starnutia a udržiavaniu mladosti. A naopak, zlé dýchanie zvyšuje fyzickú únavu i nervozitu a zaťažuje zásoby životnej energie.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dýchať prirodzene?

Zdravý, šťastný a uvoľnený človek dýcha vždy „z plných pľúc“ – pružne a prirodzene. Ak chceme lepšie dýchať, mali by sme dodržiavať isté zásady:

• Zvyknime si dýchať pomalšie a hlbšie, pokúšajme sa nadychovať a vydychovať rovnako dlho.

• Občas sa v pokoji (nie príliš) nadýchnime, zadržme na niekoľko sekúnd dych, potom vydýchnime. Pred ďalším nadýchnutím chvíľu počkajme, ešte trochu vydýchnime, aj keď máme pocit, že naše pľúca sú už prázdne.

Nenadychujme sa ústami! Nos je dobrá „čistiareň“ vzduchu od nečistôt a prachu a navyše – predtým ako vzduch dôjde do pľúc, v nose sa oteplí a zvlhčí; dýchať ústami znamená vystavovať sa prechladnutiu a infekciám, preto sa snažme dýchať vždy nosom (s výnimkou intenzívneho telesného cvičenia).

SkryťVypnúť reklamu

Dýchať zhlboka.

• V prípade, že telesné cvičenie predstavuje intenzívnu telesnú námahu a vyžaduje veľa kyslíka (napr. vytrvalostné aktivity), odporúča sa, samozrejme, dýchať viac ústami ako nosom, najmä pre odpor vzduchu, ktorý je totiž dvakrát až trikrát nižší, ako keď sa dýcha nosom.

• Ak sa človek cíti príliš zadýchaný, má sa zhlboka nadýchnuť a vydýchnuť, pretože hlbokým výdychom sa lepšie zbaví oxidu uhličitého. Sústredíme sa na výdych a pokúsime sa ho čo najviac zosilniť: keď sú pľúca úplne vyprázdnené, majú tendenciu prirodzene a viac sa napĺňať.

• Pri rozcvičovaní naťahovaním alebo napínaním svalov dýchame vždy prirodzene. Keď sa skláňame alebo robíme nejaký pohyb, snažme sa vždy vydychovať.

• Pri cvičeniach, pri ktorých musíme sťahovať brušné svaly, vydychujme v priebehu aktívnej fázy, to znamená vo chvíli, keď sťahujeme brucho.

Sústreďme sa najmenej desať minút denne (ak je to možné, tak aj viackrát za deň) na svoje dýchanie. A síce:

pri nadychovaní si skúsme predstaviť, že do nás vstupujú zdravie a citová rovnováha.

pri vydychovaní si zasa skúsme predstaviť, že vyháňame všetko zlé, čo je v nás: choroby, nesprávne myšlienky, napätie, stres.

Nácvik hlbokého dýchania

• Postavíme sa (pokiaľ možno pred zrkadlo, aby sme mali lepšiu kontrolu) s nohami pri sebe a ruky spojíme.

• Potom sa pomaly nadychujeme nosom, ústa sú zavreté, počítame do šesť a pritom zdvíhame lakte čo najvyššie, ramená zostávajú akoby stlačené dolu. Pokúsime sa vnímať, ako vdychovaný vzduch preniká až dozadu, do hĺbky krku.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5363 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5363 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 076
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 273
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 996
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 580
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 315
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 032
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 310
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 214
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 213
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Stres

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dezinformácie pri epidémii tu už boli. Na konci tiekla krv

Odhaliť sprisahanie dokázal aj opitý zo psej búdy.

Ľudia sa prirodzene báli cholery, ktorá vyčíňala v 19. storočí. Nechápali zmysel hygienických opatrení, ľahko uverili fámam, že za všetkým je sprisahanie pánov, úradníkov, lekárov a lekárnikov - aj krčmárov.

Koronavírus na Slovensku: Riadenie krízy sa podľa Čaputovej nezlepšilo (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Petra Vlhová dnes ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora, sledujte zjazdové lyžovanie - 2. kolo LIVE.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.