Päťdesiatnici a stres: Základ je správne dýchanie, pozrite si cvičenia

Dychové cvičenia, vďaka ktorým z vášho života zmizne stres

Pri zadýchaní sa treba najprv poriadne, čo najviac, vydýchnuť, až potom sa zhlboka nadýchnite. (Zdroj: fotolia)

Málo ľudí naozaj vie, ako maximálne a správne využívať účinky dýchania a väčšinou sa nezaujímame ani o mechanizmus dýchania. A pritom prirodzené dýchanie, občas zámerne kontrolované a rytmizované, veľmi priaznivo ovplyvňuje naše fyzické aj duševné zdravie a pozitívne pôsobí proti stresu a na udržiavanie mladosti a sviežich pocitov.

Dýchanie okrem základnej úlohy, ktorú má pri prenose kyslíka, nevyhnutného pre výživu telových buniek a fungovanie celého organizmu, pomáha ešte:

vytvárať rezervné sily a viacnásobne zvýšiť silu pri telesnom cvičení,

zvyšovať odolnosť proti chorobám zvýšiť pľúcnu kapacitu a v dôsledku toho množstvo prijímaného kyslíka,

znižovať nebezpečenstvá vzniku pľúcnych ochorení,

regulovať krvný obeh,

čistiť organizmus od nežiaducich látok v dýchacích cestách,

regulovať nervový systém, zvyšovať sebaovládanie, zmenšovať úzkosť, podporovať uvoľnenie a spánok,

automasážou (t. j. vlastným pohybom svalov prebiehajúcim pri dýchaní) stimulovať vnútorné orgány, najmä pečeň, žalúdok, črevá a srdce.

Správne a účinné dýchanie vedie do určitej miery k spomaľovaniu procesov starnutia a udržiavaniu mladosti. A naopak, zlé dýchanie zvyšuje fyzickú únavu i nervozitu a zaťažuje zásoby životnej energie.

Ako dýchať prirodzene?

Zdravý, šťastný a uvoľnený človek dýcha vždy „z plných pľúc“ – pružne a prirodzene. Ak chceme lepšie dýchať, mali by sme dodržiavať isté zásady:

• Zvyknime si dýchať pomalšie a hlbšie, pokúšajme sa nadychovať a vydychovať rovnako dlho.

• Občas sa v pokoji (nie príliš) nadýchnime, zadržme na niekoľko sekúnd dych, potom vydýchnime. Pred ďalším nadýchnutím chvíľu počkajme, ešte trochu vydýchnime, aj keď máme pocit, že naše pľúca sú už prázdne.

Nenadychujme sa ústami! Nos je dobrá „čistiareň“ vzduchu od nečistôt a prachu a navyše – predtým ako vzduch dôjde do pľúc, v nose sa oteplí a zvlhčí; dýchať ústami znamená vystavovať sa prechladnutiu a infekciám, preto sa snažme dýchať vždy nosom (s výnimkou intenzívneho telesného cvičenia).

Dýchať zhlboka.

• V prípade, že telesné cvičenie predstavuje intenzívnu telesnú námahu a vyžaduje veľa kyslíka (napr. vytrvalostné aktivity), odporúča sa, samozrejme, dýchať viac ústami ako nosom, najmä pre odpor vzduchu, ktorý je totiž dvakrát až trikrát nižší, ako keď sa dýcha nosom.

• Ak sa človek cíti príliš zadýchaný, má sa zhlboka nadýchnuť a vydýchnuť, pretože hlbokým výdychom sa lepšie zbaví oxidu uhličitého. Sústredíme sa na výdych a pokúsime sa ho čo najviac zosilniť: keď sú pľúca úplne vyprázdnené, majú tendenciu prirodzene a viac sa napĺňať.

• Pri rozcvičovaní naťahovaním alebo napínaním svalov dýchame vždy prirodzene. Keď sa skláňame alebo robíme nejaký pohyb, snažme sa vždy vydychovať.

• Pri cvičeniach, pri ktorých musíme sťahovať brušné svaly, vydychujme v priebehu aktívnej fázy, to znamená vo chvíli, keď sťahujeme brucho.

Sústreďme sa najmenej desať minút denne (ak je to možné, tak aj viackrát za deň) na svoje dýchanie. A síce:

pri nadychovaní si skúsme predstaviť, že do nás vstupujú zdravie a citová rovnováha.

pri vydychovaní si zasa skúsme predstaviť, že vyháňame všetko zlé, čo je v nás: choroby, nesprávne myšlienky, napätie, stres.

Nácvik hlbokého dýchania

• Postavíme sa (pokiaľ možno pred zrkadlo, aby sme mali lepšiu kontrolu) s nohami pri sebe a ruky spojíme.

• Potom sa pomaly nadychujeme nosom, ústa sú zavreté, počítame do šesť a pritom zdvíhame lakte čo najvyššie, ramená zostávajú akoby stlačené dolu. Pokúsime sa vnímať, ako vdychovaný vzduch preniká až dozadu, do hĺbky krku.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5363 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5363 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  2. DEXIS SLOVAKIA má nového generálneho riaditeľa
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  4. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  5. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  10. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 24 033
  2. Najužitočnejšia appka 15 342
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 224
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 407
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 142
  6. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 801
  7. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 5 911
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 386
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 4 746
  10. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 2 707

Téma: Stres


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ako (ne)funguje bikesharing v Bratislave po prvom týždni

Pre ľudí sú žlté bicykle najmä atrakcia.

Neprehliadnite tiež

Každodenný aspirín nie je pre zdravých, môže uškodiť

Aspirín pomáha iba rizikovým seniorom.

Plnotučné mlieko a jogurty sú zdravšie, než si myslíte

Tri mliečne výrobky denne prajú zdraviu.

Srdce môže zlomiť smútok, ale aj nával šťastia

Čo dokáže urobiť stres so srdcom.