Päťdesiatnici a stres: Základ je správne dýchanie, pozrite si cvičenia

Dychové cvičenia, vďaka ktorým z vášho života zmizne stres

Pri zadýchaní sa treba najprv poriadne, čo najviac, vydýchnuť, až potom sa zhlboka nadýchnite. (Zdroj: fotolia)

Málo ľudí naozaj vie, ako maximálne a správne využívať účinky dýchania a väčšinou sa nezaujímame ani o mechanizmus dýchania. A pritom prirodzené dýchanie, občas zámerne kontrolované a rytmizované, veľmi priaznivo ovplyvňuje naše fyzické aj duševné zdravie a pozitívne pôsobí proti stresu a na udržiavanie mladosti a sviežich pocitov.

Dýchanie okrem základnej úlohy, ktorú má pri prenose kyslíka, nevyhnutného pre výživu telových buniek a fungovanie celého organizmu, pomáha ešte:

vytvárať rezervné sily a viacnásobne zvýšiť silu pri telesnom cvičení,

zvyšovať odolnosť proti chorobám zvýšiť pľúcnu kapacitu a v dôsledku toho množstvo prijímaného kyslíka,

znižovať nebezpečenstvá vzniku pľúcnych ochorení,

regulovať krvný obeh,

čistiť organizmus od nežiaducich látok v dýchacích cestách,

regulovať nervový systém, zvyšovať sebaovládanie, zmenšovať úzkosť, podporovať uvoľnenie a spánok,

automasážou (t. j. vlastným pohybom svalov prebiehajúcim pri dýchaní) stimulovať vnútorné orgány, najmä pečeň, žalúdok, črevá a srdce.

Správne a účinné dýchanie vedie do určitej miery k spomaľovaniu procesov starnutia a udržiavaniu mladosti. A naopak, zlé dýchanie zvyšuje fyzickú únavu i nervozitu a zaťažuje zásoby životnej energie.

Ako dýchať prirodzene?

Zdravý, šťastný a uvoľnený človek dýcha vždy „z plných pľúc“ – pružne a prirodzene. Ak chceme lepšie dýchať, mali by sme dodržiavať isté zásady:

• Zvyknime si dýchať pomalšie a hlbšie, pokúšajme sa nadychovať a vydychovať rovnako dlho.

• Občas sa v pokoji (nie príliš) nadýchnime, zadržme na niekoľko sekúnd dych, potom vydýchnime. Pred ďalším nadýchnutím chvíľu počkajme, ešte trochu vydýchnime, aj keď máme pocit, že naše pľúca sú už prázdne.

Nenadychujme sa ústami! Nos je dobrá „čistiareň“ vzduchu od nečistôt a prachu a navyše – predtým ako vzduch dôjde do pľúc, v nose sa oteplí a zvlhčí; dýchať ústami znamená vystavovať sa prechladnutiu a infekciám, preto sa snažme dýchať vždy nosom (s výnimkou intenzívneho telesného cvičenia).

Dýchať zhlboka.

• V prípade, že telesné cvičenie predstavuje intenzívnu telesnú námahu a vyžaduje veľa kyslíka (napr. vytrvalostné aktivity), odporúča sa, samozrejme, dýchať viac ústami ako nosom, najmä pre odpor vzduchu, ktorý je totiž dvakrát až trikrát nižší, ako keď sa dýcha nosom.

• Ak sa človek cíti príliš zadýchaný, má sa zhlboka nadýchnuť a vydýchnuť, pretože hlbokým výdychom sa lepšie zbaví oxidu uhličitého. Sústredíme sa na výdych a pokúsime sa ho čo najviac zosilniť: keď sú pľúca úplne vyprázdnené, majú tendenciu prirodzene a viac sa napĺňať.

• Pri rozcvičovaní naťahovaním alebo napínaním svalov dýchame vždy prirodzene. Keď sa skláňame alebo robíme nejaký pohyb, snažme sa vždy vydychovať.

• Pri cvičeniach, pri ktorých musíme sťahovať brušné svaly, vydychujme v priebehu aktívnej fázy, to znamená vo chvíli, keď sťahujeme brucho.

Sústreďme sa najmenej desať minút denne (ak je to možné, tak aj viackrát za deň) na svoje dýchanie. A síce:

pri nadychovaní si skúsme predstaviť, že do nás vstupujú zdravie a citová rovnováha.

pri vydychovaní si zasa skúsme predstaviť, že vyháňame všetko zlé, čo je v nás: choroby, nesprávne myšlienky, napätie, stres.

Nácvik hlbokého dýchania

• Postavíme sa (pokiaľ možno pred zrkadlo, aby sme mali lepšiu kontrolu) s nohami pri sebe a ruky spojíme.

• Potom sa pomaly nadychujeme nosom, ústa sú zavreté, počítame do šesť a pritom zdvíhame lakte čo najvyššie, ramená zostávajú akoby stlačené dolu. Pokúsime sa vnímať, ako vdychovaný vzduch preniká až dozadu, do hĺbky krku.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5363 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5363 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 486
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 795
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 548
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 489
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 8 113
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 321
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 667
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 352
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 980
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 741

Téma: Stres


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nezahrávaj sa s chlapcom, ktorý má hlad. Lukaku mení osud sebe i Belgicku

Lukaku tu nie je na to, aby vyhrával individuálne ocenenia, reagoval belgický tréner Roberto Martínez.

Neprehliadnite tiež

Tras rúk. Kedy značí vážnejší problém?

Trasenie rúk môžu vyvolávať aj lieky.

Ako vyzerá zdravá stolica. O čom svedčí nezvyčajná farba?

Čo dokáže stolica prezradiť o vašom zdraví.

Seknutý krk. Prečo vzniká a čo robiť, aby bolesť ustúpila

Prečo vás môže z prievanu rozbolieť krk a ako vyzerá liečba.

Cukor v krvi si dokážete znížiť vhodnou prílohou

V jedle stačí nahradiť čo i len polovicu ryže alebo zemiakov.

Ako skrotiť úzkosť pomocou vhodného jedla?

Ustrážte si príjem cukru a legálnych drog.