Ku šťastiu sa dá prejesť. Zdravá strava prospieva v boji proti depresii

Medzi stravovaním a náladou človeka existuje spojitosť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: unsplash.com/rawpixel)

BRATISLAVA. Skôr než si objednáte hamburger s hranolkami, pomyslite na svoje duševné zdravie. Správne potraviny totiž môžu nielen ovplyvniť náladu, ale zmierniť prejavy depresie a stresu.

Výskumy, ktoré už v minulosti naznačovali súvislosť medzi jedlom a náladou, podporil pokus vedcov na Deakinovej univerzite v Austrálii. Svoje zistenia uverejnili v časopise BMC Medicine.

Stačilo už pár mesiacov

V univerzitnom Centre pre stravu a náladu sa zamerali na ľudí, ktorí sa liečili pomocou antidepresív či psychoterapie.

Na začiatku pokusu sa všetci zo 67 dobrovoľníkov stravovali nezdravo. Jedli málo zeleniny, ovocia a vlákniny. Ich strava namiesto toho zahŕňala sladkosti, spracované mäso a slané pochutiny.

Prečítajte si tiež: Psychiater alebo psychológ? Aké sú prvé kroky pri liečení psychiky

Nasledujúce tri mesiace sa polovica účastníkov začala stravovať zdravšie.

Vedci jedálniček upravili, aby v ňom bol dôraz na extra panenský olivový olej, oriešky, semená, vajíčka, tučné ryby a mäso dobytka kŕmeného trávou.

Zvyšok dobrovoľníkov pokračoval vo svojich bežných stravovacích návykoch.

Na začiatku a konci pokusu účastníci podstúpili hodnotenie symptómov na hodnotiacej stupnici pre depresiu.

Už po troch mesiacoch zdravšej stravy bolo v prípade 32 percent ľudí skóre také nízke, že prestali spĺňať kritériá pre diagnózu depresie. U skupiny, ktorá sa stravovala nezdravo, sa skóre znížilo iba minimálne. Iba 8 percent z nich pocítilo úľavu od príznakov depresie.

Proti stresu a bez vedľajších účinkov

Austrálsky výskum naznačuje, že u pacientov so silnou depresiou môže byť zmena v stravovaní plnohodnotnou súčasťou liečby. Jej najväčšou výhodou je, že zdravá strava nemá vedľajšie negatívne účinky.

Prečítajte si tiež: Ak cukor škodí, prečo je v poriadku jesť sladké ovocie?

Priemyselne nespracované zdravé potraviny zároveň poskytujú živiny, ktoré mozgu pomáhajú lepšie zvládať stres. Pomáha napríklad horčík, ktorý sa nachádza v mandliach, avokáde alebo tmavej listovej zelenine.

Vyhýbať sa treba najmä cukru a rafinovaným spracovaným olejom z repky, kukurice a sóje.

„Čoraz viac si uvedomujeme, že črevo je skutočne vodičom zdravia, vrátane duševného zdravia, takže udržanie vysokého príjmu vlákniny je veľmi dôležité,“ hovorí v tlačovej správe univerzity profesorka Felice Jackaeová.

Hoci štúdia vznikla na relatívne malej vzorke a je potrebný ďalší výskum, na ďalšie vedecké dôkazy nie je nutné čakať. Zdravá strava totiž pomôže nielen v boji proti depresii a stresu, ale prospeje aj celkovému zdraviu.

DOI: 10.1186/s12916-017-0791-y

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 263
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 562
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 8 548
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 360
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 319
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 897
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 500
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 175
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 035
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Duševné zdravie, Stres, Depresia, Zdravie seniorov, Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini plakal nad rozliatym mliekom

Zdá sa, že v jazde za funkciou sudcu má Fico širokú základňu, o ktorú sa podopiera.

Neprehliadnite tiež

Čiastočný shutdown spôsobil, že väčšina zamestnancov Bieleho domu si musela vziať nútené voľno a futbalistom nemal kto navariť.
Ilustračná fotografia.
Ilustračné foto.
Ilustračné foto.
Užívanie liekov má ohromný vplyv na ekosystém. V Indii supom zlyhávajú obličky kvôli krémom a gélom s diklofenakom.