Ako si poradiť s bolesťami chrbta

Bolesti chrbta môžu mať rôzne príčiny, nezriedka si ich spôsobujeme sami zlou životosprávou a nefyziologickým správaním. Príčinou môže byť aj úraz, obezita, niektoré ochorenia, degeneratívne zmeny či starnutie.

Aj telefonovanie môže byť rizikový faktor - ak slúchadlo alebo mobil držíte medzi plecom a ramenom, vaša krčná chrbtica bude trpieť.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Bolesti chrbtice sa môžu vyskytnúť v akomkoľvek veku, aj keď prevažuje stredný a vyšší vek. A čo sú najčastejšie príčiny? V mladosti je to obvykle preťažovanie svalstva a postihnutie platničiek, ale aj deformity chrbtice. Pre stredný vek sú typické ochorenia platničiek, reumatické ochorenia a aj začínajúce degeneratívne zmeny.

Seniorov zvyknú trápiť najmä degeneratívne zmeny stavcov, kĺbov, menej často už platničiek. Bolesti chrbtice však môžu byť príznakom aj mnohých iných ochorení, napríklad srdca, obličiek, dýchacích či tráviacich orgánov, ochorení močových ciest, u žien môže chrbtica bolieť napríklad aj pri niektorých gynekologických ochoreniach.

Dlhodobé chronické bolesti výrazne znižujú kvalitu života pacienta a nezriedka môžu byť príčinou jeho pracovnej neschopnosti až invalidizácie.

Čo robiť pri prvej pomoci

Čo môžete sami urobiť pri prvej pomoci pri bolestiach chrbta, aby ste si ešte viac neuškodili? Rehabilitačný lekár a ortopéd Július Kazimír hovorí, že ak bolesť v chrbte nevyžaruje do dolnej končatiny, prvých 24 hodín stačí, ak dodržíte kľud na lôžku v polohe, ktorá najviac uľavuje bolesti a môžete užiť bežné analgetiká, respektíve náplasti s lokálnym účinkom.

„Lokálna aplikácia tepla nemusí vždy pomôcť, je to individuálne a závisí od toho, aká je príčina bolestí. Určite žiadne klasické masáže. Ak bolesť vyžaruje do dolnej končatiny, alebo sa objaví porucha citlivosti na dolných končatinách, treba vyhľadať lekársku pomoc čo najskôr,“ hovorí lekár.

Dodáva, že pri laickej prvej pomoci sa rozhodne treba vyvarovať manipulačných zákrokov rôznych naprávačov a nekvalifikovaných laikov. Treba sa vyhnúť násilným pohybom cez blokovaný rozsah chrbtice.

Lekára by ste však podľa rehabilitačného lekára a ortopéda mali určite vyhľadať v týchto prípadoch:

  • ak bolesť vyžaruje do dolnej končatiny,
  • ak nastanú problémy s močením a stolicou,
  • ak sa objaví porucha citlivosti na dolných končatinách,
  • ak je na jednu stranu výrazné vykrivenie trupu.
ico

Vyskočenú platničku nenaprávať

Tí, ktorí majú skúsenosť s vyskočenou medzistavcovou platničkou vedia, aká je to náhla a prudká bolesť. A mnohí majú aj skúsenosti s neodborným „naprávaním“, ktoré sa nemusí skončiť dobre. Takejto samoliečbe sa vyhýbajte, lekári odporúčajú ľahnúť si do úľavovej polohy, aplikovať suché tepla (fén), prípadne môžete užiť bežné antireumatikum. Ak bolesť ani po niekoľkých dňoch neustúpi, navštívte lekára.

Základ je správna diagnóza

Najúčinnejšia liečba je podľa Júliusa Kazimíra správna diagnóza. Tá určí smer liečby a možnosti, respektíve ich poradie. Základný algoritmus môže byť napríklad tento:

  1. Kľud a úľavová poloha
  2. Medikamenty
  3. Rehabilitačná liečba – cielené cvičenia na chrbticu, ktoré aktivujú hlboký svalový stabilizačný systém.

Cieľom liečby je nielen zmierniť bolestivé prejavy, ale riešiť aj základnú príčinu.

Základom je kľud na lôžku, pacient by sa mal šetriť. Na bežné miernenie bolesti sa využívajú voľnopredajné prípravky ako lieky proti bolesti, gély, masti, hrejivé náplasti. Pri ich užívaní a používaní pozor aj na precitlivenosť na účinnú zložku, obozretné by mali byť tehotné ženy a opatrne aj v prípade ošetrovania dieťaťa.

S teplom opatrne

Na tlmenie bolesti sa zvykne využívať aj pôsobenie tepla, nemusí to však byť vždy šťastné riešenie. Podľa lekárov je totiž najprv potrebné poznať príčinu bolesti, potom možno určiť adekvátny samoliečebný postup a prostriedok. Teplo vám môže bolesti ešte zhoršiť, ak si ho budete aplikovať v prípade, že príčinou bolesti je napríklad zápal svalu či nervu.

Neodporúča sa ani snaha bolesť prekonať a takisto druhý extrém - príliš dlhé obdobie kľudu, nie je dobrý, pretože svalstvo ochabne a prestane byť oporou. V ťažších prípadoch je potrebná infúzna liečba, niekedy hospitalizácia, prípadne operácia.

Pri ťažkostiach počas statickej záťaže odporúčajú lekári pacientom používať bedrový pás a v niektorých prípadoch musí pacient nosiť aj korzet.

Ďalšie dôležité súčasti liečby:

  • dlhodobá úprava životosprávy,
  • osvojenie si správnych pohybových návykov,
  • primeraná telesná záťaž,
  • pravidelné posilňovanie chrbtového svalstva.

Cvičenie ako prevencia i liek

Cvičenie má preventívne i liečebné účinky aj pri bolestiach chrbta, dôležité však je, aby vám po zvážení vášho zdravotného stavu lekár odporučil vhodné cvičenie alebo rehabilitáciu. Ak nebudete cvičiť správne, môžete si aj ublížiť a problém zhoršiť. Vhodné sú napríklad „mäkké techniky“, pomocou ktorých sa cielene uvoľnia bolestivé miesta. Pri aktívnom cvičení sú vhodné polohy bez záťaže chrbta a cviky orientovaného na jeho segmentálne uvoľnenie a jemné natiahnutie. Dôležité je aj posilňovanie vnútorných brušných svalov. Z cvičení je vhodný Pilates, Pilates Medical – druh pilatesovského cvičenia špeciálne vytvorený pre problémy s bolesťami krížov, rôzne iné druhy cvičení alebo plávanie.

Ako sa môžete chrániť pred bolesťami chrbta

Najlepšie je bolestiam chrbta predchádzať. Súčasťou zdravej životosprávy je dostatok pohybu, okrem toho by ste mali vedieť, ako správne zaťažovať chrbticu a celý pohybový aparát.

  • Pohyb – nedostatok fyzickej aktivity má za následok ochabnutie a oslabenie svalového korzetu trupu, a tak aj väčšiu náchylnosť k bolesti.
  • Obezita – kilogramy navyše sú rizikovým faktorom mnohých závažných ochorení srdca a ciev, cukrovky 2. typu či nádorových ochorení. Takisto nepristanú vášmu pohybovému aparátu, kĺby trpia a pri prílišnej obezite je problematická aj pohybová aktivita, ktorá je však nevyhnutnou súčasťou zdravého životného štýlu.
  • Sedenie – nesprávne sedenie, najmä ak presedíte denne celé hodiny pri počítači si vyberá svoju daň. Sedieť by ste mali v správnej polohe, predkolenia so stehnami by mali zvierať uhol 90 stupńov, takisto predlaktia s ramenami, hlava by nemala byť predsunutá a monitor by ste mali mať vo výške očí. Kríže je vhodné podoprieť opierkou, výhodou je anatomicky tvarovaná zdravotná stolička alebo tzv. dynamické sedenie, napríklad fitlopta, tá však nie je vhodná na sedenie počas celého dňa.
  • Spánok – nielen jeho dĺžka je dôležitá, ale aj kvalita, nevhodný matrac môže byť príčinou nielen toho, že sa zle vyspíte, ale aj bolestí chrbtice. Nemal by byť ani príliš tvrdý, ani príliš mäkký.
  • Vankúš – nepodceňujte jeho význam, inak budete trpieť bolesťami krčnej chrbtice, čo môže spôsobovať napríklad aj bolesti hlavy. Na trhu nájdete rôzne anatomické vankúše, sú dokonca aj rôzne druhy uspôsobené v závislosti od toho, či spávate na chrbte, na boku alebo na bruchu.
  • Taška – pozor na ťažké nákupné tašky, nenoste ich v jednej ruke alebo na pleci. Vhodné je rovnomerné zaťaženie na oboch stranách, nosenie na chrbte, prípadne si remeň tašky prehoďte krížom cez hrudník.
  • Zdvíhanie – ak dvíhate niečo ťažké, nezohýbajte sa, ale čupnite si a dvíhajte predmet s narovnaným chrbtom, pritisnutý k hrudi. Pri prenášaní ťažkého bremena sa otáčajte celým telom, nielen v drieku.
  • Topánky – vysoké opätky, ale ani topánky úplne bez opätkov – baleríny nie sú vhodné, najmä na dlhé nosenie, optimum je 3 – 4 cm je opätok, ktorý umožňuje správne držanie tela. Vhodnou pomôckou môžu byť aj ortopedické vložky.
  • Podprsenka – aj nesprávne zvolená veľkosť podprsenky môže byť príčinou bolestí, zvlášť v prípadoch, že má žena veľké prsia.
  • Telefonovanie – ak si pri telefonovaní zvyknete mobil pridržiavať pri uchu plecom, vaša krčná chrbtica sa vám nepoďakuje, takýto spôsob telefonovania spôsobuje napätie a jednostranné zaťažovanie svalstva a môže viesť aj k blokáde.
  • Sledovanie TV – ak máte vo zvyku sledovať obľúbený seriál poležiačky, vaša krčná chrbtica trpí, takisto sa vyhýbajte čítaniu v posteli.
  • Práce v domácnosti - aj pri bežných činnostiach v domácnosti – napríklad pri práci pri kuchynskej linke sa snažte mať vyrovnaný chrbát, ak máte pracovnú dosku nízko, viac sa rozkročte, nezohýbajte sa.
  • Šport – vyhýbajte sa nadmernej a jednostrannej záťaži aj pri športe, pozor na nárazovú záťaž, nie je vhodná zvlášť po dlhej nečinnosti.

Možnosti liečby

Základom liečby bolestí chrbta je v prvom rade nastolenie kľudového režimu, užívanie liekov na tlmenie bolestí, v prípade chronických bolestí sú dostupné aj rôzne iné možnosti liečby nielen medikamentózne, sú to rôzne fyzikálne terapie, rehabilitačné techniky, vírivé, perličkové kúpele, rôzne druhy masáží, využíva sa aj akupunktúra a v prípade závažných ťažkostí sa dostáva k slovu chirurgická liečba.

Ďalšie metódy:

  • ozónoterapia – cieľom terapie je uchrániť pacienta pred operáciou, pri tejto terapii sa ambulantne pod CT alebo RTG aplikuje medicínsky ozón do blízkosti platničky a kombinuje sa s použitím kolagénu.
  • trakcia – využíva ťah v horizontálnej alebo šikmej rovine, cieľom je uvoľniť skrátené a stuhnuté fascie (väzivové obaly) a svalstvo. Využíva sa pri ochoreniach krčnej, driekovej a krížovej chrbtice.
  • McKenzie metóda – pomáha v krátkom čase určiť príčinu bolestí a pomocou nej terapeut hľadá polohu alebo pohyb, ktorý znižuje alebo odstraňuje podstatu problému. Pacient potom cviky denne cvičí a na základe jeho reakcií sa liečba modifikuje, kým sa ťažkosti nezmiernia alebo úplne neodstránia.
  • periradikuloterapia (PRT) – je to doplnková metóda konzervatívnej medikamentóznej liečby, obstrekmi sa lieky aplikujú priamo do blízkosti postihnutého koreňa pod kontrolou s použitím CT prístroja.
  • liečba orthokinom – založená je na princípe rozmnoženia telu vlastných proteínov z krvi pacienta, ktoré sa pacientovi injekčne aplikujú. Účinná je najmä u pacientov s degeneratívnymi ochoreniami kĺbov.
  • stimulácia elektródami – využíva sa pri liečbe chronickej bolesti. Pacientovi sa implantuje do epidurálneho priestoru v blízkosti miechy kovová elektróda, ktorá je pripojená na zdroj energie implantovaný pod reberný oblúk. Elektrické pole ovplyvní vedenie bolestivých impulzov miešnymi dráhami, čo vedie k úľave od bolesti.
ico

Zdravé investície

  • Matrace: 54,54 - 579,90 eura
  • anatomické vankúše: 16,90 - 138,89 eura
  • nepolohovateľné rošty: 34,82 - 220,86 eura
  • polohovateľné rošty: 63,48 - 247,90 eura
  • elektrické motorové rošty: 211,35 - 540,47 eura
  • dynamická podložka na sedenie: 25,90 - 85,90 eura
  • špeciálna klinová podložka na sedenie: 8,90 - 70,90 eura
  • opierka na chrbát: 25,44 - 59,76 eura
  • vankúš pre driekovú časť chrbta: 18,90 - 49,90 eura
  • podložky na pilates: od 26,90 - 40,90 eura
  • fitlopta: 6,90 - 59,60 eura
  • bedrové a obličkové pásy: 19,60 - 95 eura

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 907
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 382
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 485
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 374
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 997
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 472
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 908
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 087
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 877
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 655

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Sládok: Kvalitu vieme zaručiť len po bránu pivovaru

Pivná kultúra Slovákov sa zlepšuje, ale pomalým tempom, myslí si skúsený sládok.

DOMOV

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Vitteková išla na kontrolnú cestu do Číny, hoci nie je inšpektorka.

KOMENTÁRE

Kazašský lovec pôjde radšej do hôr ako na otcov pohreb

Bashahan, kazašský lovec, ktorý používa na lov orly skalné.

Neprehliadnite tiež

Čo riskujete, ak pri alergii nevyhľadáte špecialistu?

Peľovú sezónu môžu alergici prežiť bez väčších problémov. Liečba je zatiaľ iba jedna.

Desať tipov na zmiernenie prejavov sennej nádchy

Popri predpísanej liečbe možno zmierniť prejavy alergickej nádchy aj dodržiavaním niekoľkých zásad.

Hodiny pred obrazovkou môžu u detí zvýšiť riziko cukrovky

Každé piate dieťa strávi pred obrazovkou viac než tri hodiny denne.

Vedci by chceli do zubnej pasty pridávať umelý hlien

Zložka ľudských slín pomáha chrániť zuby pred vznikom kazu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop