Cvičte pre zdravý chrbát I.

Poznáme to všetci, nesedíme správne, málo sa hýbeme, väčšinu pracovného dňa mnohí presedíme za počítačom. Daňou sa tento spôsob života je boľavý chrbát.

(Zdroj: Vladimír Šimíček)

Z tých, čo denne viac ako šesť hodín pracujú za počítačom, až 90 % máva nejaké ťažkosti s chrbtom. Či už je to bolesť v krížoch, alebo akútny stav, napríklad blokáda alebo svalové spazmy. Veľmi časté sú bolesti krčnej chrbtice, keďže v dôsledku sedenia pri počítači je práve táto časť chrbtice veľmi namáhaná.

Hľadáte partnera?
SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Diplomovaná fyzioterapeutka Barbora Hanicová hovorí, že závažným faktorom, ktorý sa podieľa na bolestiach chrbta, sú aj zlé pohybové stereotypy – napríklad to, ako sedíme pri počítači, ako máme nastavený monitor, ako píšeme na klávesnici.

Na vzniku bolestí chrbta sa podieľa aj to, ako sedíme za volantom, ako máme nastavené sedadlo v aute, či správne držíme volant, ale napríklad aj nevhodná poloha v spánku. Nepodceňujte preto význam kvalitného matraca, vhodného vankúša, vyberajte ho aj podľa toho, či spávate na chrbte, bruchu či boku. Pozor aj na nevhodné polohy pri sledovaní televízie.

Ak chcete urobiť niečo pre zdravie svojho chrbta, začnite pravidelne cvičiť. Pripravili sme pre vás sériu cvikov na precvičenie celej chrbtice, ich pravidelným cvičením si posilníte aj hlboké svalové skupiny. „Veľmi dôležitý je svalový korzet,“ vysvetľuje fyzioterapeutka a dodáva, že ho „tvoria tri dôležité svalové skupiny – chrbtové, sedacie a brušné svaly. Ak je jedna z týchto svalových skupín ochabnutá, málo posilňovaná, prejaví sa to bolesťou v krížoch.“

Cvičte pomaly, dbajte na správny nádych a výdych, správne zvládnutie cvikov, odborníčka odporúča cvičiť pri zrkadle alebo sklenej vitrínke, kde sa môžete sledovať.

Tip od fyzioterapeutky pre vás
Ak vás bolia kríže, zatiahnite brucho. Ak bolesť po chvíli ustúpi, problém je v tom, že máte oslabené brušné svaly, a tak pomaly a cielene začnite s ich spevňovaním.

Cviky v sede na uvoľnenie a posilnenie krčného a medzilopatkového svalstva

cvik.jpg
Sadnite si do tureckého sedu, oprite sa rukami za chrbtom do tvaru písmena A a pomaly ukláňajte hlavu smerom k jednému ramenu. Ostaňte v úklone 3 – 4 nádychy a výdychy, potom sa pomaly vráťte do stredu. Cvik zopakujte na druhú stranu.

cvik2.jpg
Predkloňte hlavu a na 3 – 4 nádychy a výdychy sa uvoľnite.

cvik3.jpg
Východisková poloha v tureckom sede, chrbát je vystretý, ruky sú za hlavou.

cvik4.jpg
Bradu skláňajte k hrudníku, nadýchnite sa „do klbka“ a s výdychom sa vráťte do vystretého chrbta.

cvik5.jpg
Nadýchnite sa s rukami vystretými do tvaru písmena V.

cvik6.jpg
Ruky spustite a lakte tlačte smerom dozadu, s výdychom sa postupne uvoľnite.

Snímky cvikov vznikli v spolupráci s diplomovanou fyzioterapeutkou Barborou Hanicovou, majiteľkou štúdia Miracle studio (www.studiomiracle.sk).

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 130
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 834
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 812
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 446
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 676
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 639
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 300
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 050
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 039
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 910

Téma: Cvičenie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cviky pre zdravý chrbát

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 226 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Deti, ktoré spia krátko alebo nekvalitne majú problémy s agresiou a sústredením.

Tetovanie prenikne do celého tela. Ako môže vplývať na zdravie

Problémy s tetovaním nie sú časté, ale môžu byť závažné.

Chemoterapia a vlasy. Prečo padajú a kedy narastú späť?

Vlasy, ktoré človeku prirodzene vypadávajú, prestanú pod vplyvom chemoterapie dorastať.

Veda radí, ako žiť šťastný život. Päť lekcií z Harvardu

Harvardskí výskumníci získali rady z výskumu, ktorý sledoval účastníkov takmer 80 rokov.