Cvičte pre zdravý chrbát I.

Poznáme to všetci, nesedíme správne, málo sa hýbeme, väčšinu pracovného dňa mnohí presedíme za počítačom. Daňou sa tento spôsob života je boľavý chrbát.

(Zdroj: Vladimír Šimíček)

Z tých, čo denne viac ako šesť hodín pracujú za počítačom, až 90 % máva nejaké ťažkosti s chrbtom. Či už je to bolesť v krížoch, alebo akútny stav, napríklad blokáda alebo svalové spazmy. Veľmi časté sú bolesti krčnej chrbtice, keďže v dôsledku sedenia pri počítači je práve táto časť chrbtice veľmi namáhaná.

Hľadáte partnera?
SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Diplomovaná fyzioterapeutka Barbora Hanicová hovorí, že závažným faktorom, ktorý sa podieľa na bolestiach chrbta, sú aj zlé pohybové stereotypy – napríklad to, ako sedíme pri počítači, ako máme nastavený monitor, ako píšeme na klávesnici.

Na vzniku bolestí chrbta sa podieľa aj to, ako sedíme za volantom, ako máme nastavené sedadlo v aute, či správne držíme volant, ale napríklad aj nevhodná poloha v spánku. Nepodceňujte preto význam kvalitného matraca, vhodného vankúša, vyberajte ho aj podľa toho, či spávate na chrbte, bruchu či boku. Pozor aj na nevhodné polohy pri sledovaní televízie.

Ak chcete urobiť niečo pre zdravie svojho chrbta, začnite pravidelne cvičiť. Pripravili sme pre vás sériu cvikov na precvičenie celej chrbtice, ich pravidelným cvičením si posilníte aj hlboké svalové skupiny. „Veľmi dôležitý je svalový korzet,“ vysvetľuje fyzioterapeutka a dodáva, že ho „tvoria tri dôležité svalové skupiny – chrbtové, sedacie a brušné svaly. Ak je jedna z týchto svalových skupín ochabnutá, málo posilňovaná, prejaví sa to bolesťou v krížoch.“

Cvičte pomaly, dbajte na správny nádych a výdych, správne zvládnutie cvikov, odborníčka odporúča cvičiť pri zrkadle alebo sklenej vitrínke, kde sa môžete sledovať.

Tip od fyzioterapeutky pre vás
Ak vás bolia kríže, zatiahnite brucho. Ak bolesť po chvíli ustúpi, problém je v tom, že máte oslabené brušné svaly, a tak pomaly a cielene začnite s ich spevňovaním.

Cviky v sede na uvoľnenie a posilnenie krčného a medzilopatkového svalstva

cvik.jpg
Sadnite si do tureckého sedu, oprite sa rukami za chrbtom do tvaru písmena A a pomaly ukláňajte hlavu smerom k jednému ramenu. Ostaňte v úklone 3 – 4 nádychy a výdychy, potom sa pomaly vráťte do stredu. Cvik zopakujte na druhú stranu.

cvik2.jpg
Predkloňte hlavu a na 3 – 4 nádychy a výdychy sa uvoľnite.

cvik3.jpg
Východisková poloha v tureckom sede, chrbát je vystretý, ruky sú za hlavou.

cvik4.jpg
Bradu skláňajte k hrudníku, nadýchnite sa „do klbka“ a s výdychom sa vráťte do vystretého chrbta.

cvik5.jpg
Nadýchnite sa s rukami vystretými do tvaru písmena V.

cvik6.jpg
Ruky spustite a lakte tlačte smerom dozadu, s výdychom sa postupne uvoľnite.

Snímky cvikov vznikli v spolupráci s diplomovanou fyzioterapeutkou Barborou Hanicovou, majiteľkou štúdia Miracle studio (www.studiomiracle.sk).

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 673
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 718
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 267
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 994
  5. Kam do tepla v januári? 1 758
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 392
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 336
  8. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 288
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 942
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898

Téma: Cviky pre zdravý chrbát


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cvičenie

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.

Chýbajúci orgazmus. Prečo môže byť vyvrcholenie problém a čo robiť

Orgazmus nie je pravidlom. Ak chýba dlhodobo, môže ísť o klinický problém.

Za šírenie Čiernej smrti môže človek, hovorí provokatívna štúdia

Morová pandémia zabila v polovici 14. storočia viac než tretinu obyvateľov Európy.

Snažil sa zastaviť svoje kýchnutie, roztrhol si hrdlo

Vzácny prípad ukazuje, prečo by ste nemali zadržiavať kýchanie.

Pamäť je zrejme pozostatkom pradávnej infekcie

Spomienky môžu vznikať vďaka vírusu, ktorý sa správa ako HIV.