Cvičte pre zdravý chrbát I.

Poznáme to všetci, nesedíme správne, málo sa hýbeme, väčšinu pracovného dňa mnohí presedíme za počítačom. Daňou sa tento spôsob života je boľavý chrbát.

(Zdroj: Vladimír Šimíček)

Z tých, čo denne viac ako šesť hodín pracujú za počítačom, až 90 % máva nejaké ťažkosti s chrbtom. Či už je to bolesť v krížoch, alebo akútny stav, napríklad blokáda alebo svalové spazmy. Veľmi časté sú bolesti krčnej chrbtice, keďže v dôsledku sedenia pri počítači je práve táto časť chrbtice veľmi namáhaná.

Hľadáte partnera?
SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Diplomovaná fyzioterapeutka Barbora Hanicová hovorí, že závažným faktorom, ktorý sa podieľa na bolestiach chrbta, sú aj zlé pohybové stereotypy – napríklad to, ako sedíme pri počítači, ako máme nastavený monitor, ako píšeme na klávesnici.

Na vzniku bolestí chrbta sa podieľa aj to, ako sedíme za volantom, ako máme nastavené sedadlo v aute, či správne držíme volant, ale napríklad aj nevhodná poloha v spánku. Nepodceňujte preto význam kvalitného matraca, vhodného vankúša, vyberajte ho aj podľa toho, či spávate na chrbte, bruchu či boku. Pozor aj na nevhodné polohy pri sledovaní televízie.

Ak chcete urobiť niečo pre zdravie svojho chrbta, začnite pravidelne cvičiť. Pripravili sme pre vás sériu cvikov na precvičenie celej chrbtice, ich pravidelným cvičením si posilníte aj hlboké svalové skupiny. „Veľmi dôležitý je svalový korzet,“ vysvetľuje fyzioterapeutka a dodáva, že ho „tvoria tri dôležité svalové skupiny – chrbtové, sedacie a brušné svaly. Ak je jedna z týchto svalových skupín ochabnutá, málo posilňovaná, prejaví sa to bolesťou v krížoch.“

Cvičte pomaly, dbajte na správny nádych a výdych, správne zvládnutie cvikov, odborníčka odporúča cvičiť pri zrkadle alebo sklenej vitrínke, kde sa môžete sledovať.

Tip od fyzioterapeutky pre vás
Ak vás bolia kríže, zatiahnite brucho. Ak bolesť po chvíli ustúpi, problém je v tom, že máte oslabené brušné svaly, a tak pomaly a cielene začnite s ich spevňovaním.

Cviky v sede na uvoľnenie a posilnenie krčného a medzilopatkového svalstva

cvik.jpg
Sadnite si do tureckého sedu, oprite sa rukami za chrbtom do tvaru písmena A a pomaly ukláňajte hlavu smerom k jednému ramenu. Ostaňte v úklone 3 – 4 nádychy a výdychy, potom sa pomaly vráťte do stredu. Cvik zopakujte na druhú stranu.

cvik2.jpg
Predkloňte hlavu a na 3 – 4 nádychy a výdychy sa uvoľnite.

cvik3.jpg
Východisková poloha v tureckom sede, chrbát je vystretý, ruky sú za hlavou.

cvik4.jpg
Bradu skláňajte k hrudníku, nadýchnite sa „do klbka“ a s výdychom sa vráťte do vystretého chrbta.

cvik5.jpg
Nadýchnite sa s rukami vystretými do tvaru písmena V.

cvik6.jpg
Ruky spustite a lakte tlačte smerom dozadu, s výdychom sa postupne uvoľnite.

Snímky cvikov vznikli v spolupráci s diplomovanou fyzioterapeutkou Barborou Hanicovou, majiteľkou štúdia Miracle studio (www.studiomiracle.sk).

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 212
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 949
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 511
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 571
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 213
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 210
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 715
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 600
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 174

Téma: Cviky pre zdravý chrbát


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cvičenie

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Zmenu už žiadajú tisíce ľudí.

KOMENTÁRE

O ozajstných hlupákoch. Bez mien, všeobecne

Vždy bol na smiech, čo však, neznamená, že by sme sa ho nemali báť.

Neprehliadnite tiež

Keď antibiotiká nefungujú. Skutočné príbehy ukazujú nebezpečnú budúcnosť

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

Päť dôvodov prečo sa oplatí piť harmančekový čaj

Ako hodnotí liečivé účinky kamilkového čaju veda.

Choré srdce, alebo depresia môže závisieť od mesiaca narodenia

S konkrétnym mesiacom narodenia môže súvisieť viac ako päťdesiat ochorení.

Mozog nepotrebuje rásť. Pre bunky robí konkurz

Ako je možné, že sa pribúdajúcimi vedomosťami mozog nenafúkne.